יום שני, 2 במרץ 2009

חסיד אומות עולם

לפי דעתי זאברודסקי אכן ראוי להארכה ולקבלת האות חסיד אומות עולם, מכיוון שלא משנה מה הוא עסה לה(לא מוזכר שהוא התעלל בה או פגה בה בדרך כול- שהיא, וגם שהוא "ניצל אותה מינית "ציטוט-"אני מאמינה לכם אבל...מה זה יועיל? אני כבר...מה אני אעשה שם עם נערים צעירים? אני טמאה!"-עמוד72, לא מוזכר שהיא התנגדה), אני חושבת שהוא הציל אותה מזוועות וסבל גדול יותר אפילו שהוא השעיר אותה בטירה לאחר המלחמה, היא לא סבלה שם.ציטוט-"בלילה, כשלא הייתה סכנה, היה הוא מפעיל את השעון, תמיד בעשר בערב, ואני הייתי יוצאת אליו. אני אז בעלת הארמון. כל זה-שלי.והוא דאג לי כמו לבת קטנה.הוא קרא אתי ספרים יפים, ולימד אותי דברים, שלא הספקתי ללמוד בבתי הספר.הרבה יותר יפים מאלה, שלומדים בבתי הספר."-עמוד 71.
1. לפי אתר יד ושם: מעורבות פעילה של המצילים בהצלת יהודי אחד או יותר מסכנת מוות או גירוש למחנות המוות. - זאברודסקי הציל את לנה ומוות בטוח או התעללות קשה.
2. סיכון לחייהם, חירותם או מעמדם של המצילים. -בטירה שבה חי זאברודסקי היה מוצב נאצי ראשי, והייתה אפשרות שהם יגלו את לנה כול שנייה והם יוצעו להורג. ציטוט-"כאן היה המטה הראשי של הגרמנים כל השנה האחרונה של המלחמה. עד השחרור." עמוד-39 זאברודסקי.
3.המניע הראשוני של המצילים היה לסייע ליהודים נרדפים. כלומר: ההצלה לא נעשתה עבור רווח כספי או תגמול אחר כגון המרת דתם של הניצולים, אימוץ ילדים וכו'.- זאברודסקי מצה את לנה ביער והציל אותה. ציטוט-"ואני הייתי רעבה ובלי כוח... הוא הכניס אותי-זו היתה סכנת נפשות בשבילו- אבל הום הכניס אותי- הוא החביא אותי כאן, בחדר הסתרים הזה-הוא הציל את חיי ונתן לי הכל... הכל... והוא..." עמוד- 68 לנה.
4. קיומן של ראיות למקרה ההצלה – עדות של מי אלו שקבלו את העזרה מהמצילים (עדות ניצול) או במקרים יוצאי דופן תיעוד ממקור ראשון המבסס את אופי ההצלה והנסיבות להצלה. גם לנה וגם זאברודסקי היו במחזה, והוצגו דעותיהם והתנהגותם.

מגישה: יובל מורן ט'1

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה